NOORDWIJK - De 100e en 101e openbare laadpaal in gemeente Noordwijk zijn gerealiseerd. “Stap voor stap wordt gewerkt aan emissieloze mobiliteit”, aldus wethouder Theo Alkemade.


Zorgvuldig voorbereiden

De gemeente heeft de realisatie van de openbare laadpalen op het parkeerterrein bij de Schoolstraat in Noordwijk in een vroeg stadium voorbereid. Dit deed de gemeente in samenwerking met de projectleiding rond de ontwikkelingen in Noordwijk aan Zee, en dan met name het project Parallell Boulevard. Een van de dingen die de gemeente regelde: het nemen van een verkeersbesluit genomen voor de plaatsing van de laadpalen.

Vertraging

Tijdens het uitgebreide proces heeft de gemeente met verschillende betrokkenen zorgvuldig samengewerkt, waaronder met de exploitant. Uiteindelijk leidde drukte bij aanvragen en realisatie door de exploitant en netbeheerder tot vertraging. Maar nu staan de laadpalen op hun plaats.

Afscheid van fossiele brandstof

In gemeente Noordwijk wordt volop gewerkt aan een duurzame transitie. De overgang naar een samenleving die afscheid heeft genomen van fossiele brandstof. Elektrisch rijden leidt tot schonere en stillere mobiliteit en is een duurzamer alternatief voor het rijden op fossiele brandstoffen. Bovendien draagt elektrisch rijden bij aan een schonere leefomgeving in Noordwijk, Noordwijkerhout en De Zilk.

De volgende stap en door

De oplevering van openbare elektrische laadinfrastructuur is echter niet zomaar een-twee-drie gerealiseerd. “Stap voor stap wordt gewerkt aan emissieloze mobiliteit”, aldus wethouder Alkemade. “Deze mijlpaal van de 100e openbare laadpaal is bereikt. Zo wordt de gemeente Noordwijk steeds groener. Het uitrolplan van laadpalen op strategische plekken is een volgende stap.”

Strategisch plankaart wijst de weg

In de praktijk zet de gemeente steeds meer stappen. Zoals met de strategische plankaart of onderzoeken naar nieuwe toepassingen, maar ook met de behandeling van aanvragen voor openbare elektrische laadpalen en uitbreidingsmogelijkheden.

Geleidelijk de overstap maken

Bij nieuwe openbare laadpalen wordt in eerste instantie één parkeerplaats gereserveerd voor elektrische voertuigen. Aan de hand van het gebruik kan daarna een tweede parkeerplaats worden aangewezen. Soms kan dit gelijk aan de hand van het (verwachte) gebruik op strategische plekken. Inmiddels zijn bijna alle laadpalen in Noordwijk, Noordwijkerhout en De Zilk van twee pijlen voorzien. Op deze manier wordt de transitie naar duurzame mobiliteit geleidelijk vervolgd.